SCENARIO SINTERKLAASCONCERT 6/12/2020

 

15u  BART RODYNS opent met J.S. Bach – Toccata –  2 min30
CHARLOTTE, WILFRIED en AARON sluiten onmiddellijk aan met ‘Zie ginds komt de Stoomboot’

 

15u05  PAUL BISTIAUX, voorzitter Kerkraad, verwelkomt KOCA en JACQUES.

 

 

15u08 JACQUES vertelt over ‘Koken voor KOCA’. Dit jaar kan er helaas niet gekookt worden voor KOCA, daarom organiseren we een Sinterklaasconcert dat verbindt. Dat verbinden willen we doen door de Konexibus.

 

Iedereen die € 100 of meer stort krijgt een verrassingspakket thuisgeleverd.

 

 

Straks is er nog een veilingmoment, waarin we live beslissen welke 3 liederen het programma zullen besluiten.

 

Naar het schijnt zou de Sint langskomen. Roetpiet vertelde me dat hij het zo’n mooi initiatief vindt.

 

Tijd nu voor muziek.

 

15u15 CONCERT

Als er één muziekstuk is waarbij de monumentale klank van het prachtige orgel van Sint-Paulus je helemaal optilt, dan wel het beroemde Toccata van Johann Sebastian Bach.
Bart Rodyns, de titularis-organist van de Sint-Pauluskerk, opende er het programma mee.

En meteen daarop lieten ook sopraan Charlotte Wajnberg, pianist Aaron Wajnberg en bas-bariton Wilfried Van den Brande zich horen, in een Sinterklaasliedje!

 

  1. We gaan meteen naar één van de parels uit de operaliteratuur, naar Giacomo Puccini’s ‘La Bohème’.
    In 2018 werd Charlotte Wajnberg laureate van de Koningin Elisabethwedstrijd, ze won ook de publieksprijs. En hier zingt ze ‘Quando m’en vo’ – “als ik voorbij ga, besef je hoe mooi ik ben”, zingt ze zelfbewust. Daarin wordt ze begeleid door de eminente pianist én echtgenoot Aaron Wajnberg. (3’00)

U stelde als publiek vandaag, met uw stemformulieren, het programma samen. En in uw keuze kwam de naam Mozart regelmatig voor.  Heel innig, heel gedragen is Mozarts ‘Ave Verum’. Hij schreef het voor een vriend, als gelegenheidswerk voor diens koor. Maar het werd een van de meest populaire werken uit de klassieke muziek. De stem van bas-bariton Wilfried Van den Brande is u welbekend, als muziekdirecteur van de Sint-Pauluskerk is hij hier (daarboven dus) kind aan huis. Zijn spitsbroeder Bart Rodyns begeleidt hem op de oude dame, het schitterende orgel van de Sint-Pauluskerk.  (3’00)

  1. De grootmeester van het klassieke lied, Franz Schubert kon niet in ons programma ontbreken. Als ik zeg dat ons volgende lied ‘Ellens dritter Gesang’ heet, dan zullen sommigen onder u even twijfelen, maar als ik zeg Ave Maria’ dan bent u helemaal mee.
    Mee met Charlotte en Aaron.  (4’00)

 

  1. Als een lied tientallen keren gecovered wordt, een literair hoogstaande tekst heeft, muzikaal boeiend is, mag je het dan niet ‘klassiek’ noemen? Of alleszins al een klassieker. Dit is zo’n nummer, van de man met een stem die uit de diepste diepte komt, de Canadese zanger en dichter Leonard Cohen. Wilfried en Bart brengen zijn ‘Hallelujah’. (4’30)

 

  1. Hij werd in hetzelfde jaar geboren als Johann Sebastian Bach, 1685, en werd in London de gedroomde combinatie van componist en ondernemer. Hij leidde theaters, creëerde oratorio’s en was een ster. In die mate dat de Engelsen hem als hùn componist beschouwden en zijn naam verengelsten: Georg Frideric Handel. Met Messiah schreef hij een weergalloos werk, ook voor een goed doel, net zoals vandaag! Vergeet niet te storten! He shall feed his flock, met Charlotte Wajnberg en Bart Rodyns. (5’30)

 

  1. Als mensen mogen kiezen (denk maar aan de Klara’s top 100) zijn er altijd verrassingen.
    In onze hitlijst eindigde James Moore in de top 10 van de stemmen. Ook voor mij een verrassing, maar wel een blije. Laat u ontroeren door zijn Irish Blessing met Wilfried en Bart.  (4’00)

 

  1. Rodgers en Hammerstein, dat zijn namen die klinken als een klok in de geschiedenis van Broadway en Hollywood. Denk maar aan hits als ‘You’ll never walk alone’, of ‘My funny Valentine’ of aan ‘The Sound of Music’.  Daaruit ’the hills are alive’ met Charlotte (ik zie er wel een beetje July Andrews in) en Aaron Wajnberg.   (2’30)

 

 

  1. Nog meer Rodgers en Hammerstein met een song uit een musical die getekend wordt door cowboyhoeden. Die musical draagt de naam van een staat uit het mid-Westen én Zuiden van de Verenigde Staten: Oklahoma.  Het koren in het veld staat zo hoog als het oog van een olifant, zingt Wilfried in ‘O what a beautiful mornin’.  (2’30)
  2. We blijven een beetje in de natuur, bij een helder beekje, maar we keren wel terug naar de 19e eeuw, naar Franz Schubert, die maar wat graag in de groene omgeving van zijn Wenen, de Oostenrijkse hoofdstad, wandelde. Zo verschalkte hij een forelletje, schreef daarover een liedje en kwam hoog in uw stemmenaantal terecht.  Aaron en Charlotte Wajnberg in Schuberts Die Forelle.  (2’30)

 

  1. In een Mozart opera kom je de gekste dingen tegen. Zo onder meer een jongeman die zich verkleed heeft als meisje om bij zijn aanbedene te geraken. U raadt het, hij wordt ontmaskerd en zal op expeditie gezonden worden, het leger in. Zegt Figaro tegen Cherubino:  voor jou geen hoedjes meer, geen wapperende haren, geen vrouwelijk tintje, je zal geen amoureus vlindertje meer zijn. Maar wèl: een geweer over de schouder, de sabel aan de zij, veel eer, weinig centen en een mars door het slijk in plaats van een fandango.
    Wilfried en Aaron in ‘Non piu andrai’ uit Le Nozze di Figaro.  (4’00)
  2. Inmiddels is Charlotte boven bij Bart aangekomen. Na alle Mozart bravoure kiezen we opnieuw voor wat sereniteit. Met een lied waarmee Charles Gounod omkijkt naar Johann Sebastian Bach en, geïnspireerd door diens eerste prelude, zijn ‘Ave Maria’ (3’30)

 

  1. Tijdens de eerste Covidgolf werd een radio 1 programma naar ons volgende lied genoemd.
    Op alle daken en balkons werd het gezongen, tientallen versies volgden. Ook in Sint-Paulus waar Bart al zijn registers van het orgel aansprak.  En Ramses Shaffy keek op hen neer en zag dat het goed was. Wilfried en Bart in Wij zullen doorgaan.  (6’00)

 

NA DE SLOTNOOT VAN ‘WE ZULLEN DOORGAAN’, WORDT ER GEBELD (grote bel achteraan in de kerk). Er wordt geklopt.  Fuzz:  DE SINT!  DE SINT!

 

CHARLOTTE, WILFRIED en AARON zingen: Daar wordt aan de deur geklopt.

 

ROETPIET gaat naar de deur en opent ze voor Sinterklaas.

 

SINTERKLAAS komt binnen en groet iedereen, ook de kijkers.

 

JACQUES wacht bij de puzzel op de Sint, begroet en ontvangt hem.

 

JACQUES stelt CAROLINE voor aan de Sint. CAROLINE vertelt de Sint waar het om gaat:  centjes voor de bus.
SINT maant de kijkers aan tot actie en neemt plaats op troon.

 

16u15 JACQUES kondigt  de veiling aan. Bieden is kiezen. Kiezen is bieden. Veiling start meteen.

Belangrijk:  bod is geldig als bedrag en volledige naam te        zien zijn in chat van het YouTube kanaal.

 

DE VEILING

VEILING EEN (Charlotte)
Kiest u voor West-Side Story van Leonard Bernstein, met het heerlijke ‘I feel pretty’,  dan voelt u de vibes van het New York uit de late jaren ’50.

 

Of duiken we de betoverende wereld van Mary Poppins in en laten we ons overtuigen dat met een ‘spoonful of sugar the medicine goes down’?

 

Of keren we terug naar de opera, naar Giacomo Puccini, met het lied van een dochter voor  haar pappaatje – O mio babbino caro – Lieve pappie, ik zie mijn lief zo graag, zo graagdat ik een ring voor hem wil kopen. Mag ik je zegen, heb medelijden met me pappie?

 

VEILING TWEE (Wilfried)

Twee werken van Johann Sebastian Bach haalden bij Wilfried de quasi hoogste notering.
Een daarvan komt uit het notenboekje (het muziekboekje) van Anna Magdalena Bach, de tweede echtgenote van Johann Sebastian.  Nr 26 daaruit was het beroemde ‘Bist du bei mir’

 

Het andere werk is Jesu bleibet meine Freude, met die geweldige orgellijnen, de stem zweeft er een beetje boven.
De derde optie is die van een andere B:  van Beatle Paul McCartney, die een liedje schreef over Mother Mary.  When I find myself in times of trouble, Mother Mary comes to me, speaking words of wisdom, Let it be.

U kan nu bieden.

 

 

 

VEILING DRIE

We komen stilaan aan het einde van ons livestream benefietconcert. En Corona proof hebben onze zangers nog niet al te veel sàmen op het podium gestaan. Maar nu gaan ze dat toch met veilige afstand doen.

 

Hoewel:   in één van onze volgende keuzes zegt een zekere Don Diovanni tegen een boerenmeisje, Zerlina:
daar in mijn huisje, zal ik je de hand reiken. ‘La ci darem la mano’.
En dan zal jij ja zeggen.

 

Of zegt u: néé, niks van, die handen geven. We gaan naar de sprookjeswereld van de Zauberflöte, de Toverfluit, waarin de vogelvanger, de arme Papageno, eindelijk een vriendin vindt, een Papagena, en plots plannetjes maakt om te zorgen voor veel kleine Papageno’s en Papagena’s.  Dat gebeurt een beetje aarzelend met Pa pa pa pa.

 

Of zullen we, in plaats van met Mozart,  besluiten met een Sinterklaasliedje,  want we zijn een beetje benieuwd of er iets in dat schoentje ligt.
U mag nu kiezen!
16u45     SINTERKLAAS.  Applaudisseert en denkt even hardop, daarna even in stiltje na:  of Jacques nu toch zijn speculaas verdient.

 

CHARLOTTE, WILFRIED en AARON zingen SINTERKLAAS KAPOENTJE.

 

SINTERKLAAS BESLUIT DAT JACQUES SPECULAAS krijgt

 

ROETPIET kondigt aan dat ook CHARLOTTE, WILFRIED en AARON en BART en ook STOFFEL en CEDRIC speculaas verdiend hebben, dankjewel voor engagement.

 

CAROLINE bedankt iedereen die heeft meegewerkt (sponsorcomité) , heeft gekeken, heeft gesponsord.

 

JACQUES warmt iedereen al op voor volgend jaar, we gaan opnieuw voor een feest, zonder social distance als het even kan.

 

CHARLOTTE, WILFRIED en AARON zingen  ‘O, kom er eens kijken’.

SINTERKLAAS neemt afscheid en vertrekt, roetpiet laat hem uit.

 

BART speelt variaties op Sinterklaasliedjes.

 

 

EINDE